Ford Powerstroke Diesel Forum banner

6.0 Schuren van het harnas

90K views 19 replies 11 participants last post by  Corbinace  
#1 · (Edited)
Het onderwerp van schuren van de kabelboom is vandaag in een paar threads opgedoken. @mikeb01453 stelde voor om informatie te plaatsen als een aparte thread (deze). Het leek beter dan beide threads te vullen met dezelfde info.

Dus... het onderwerp is schuren. Plaats alle info, suggesties of opmerkingen die je hebt.

Ik zal beginnen.

Schuren in het algemeen
Schuurpunten zijn een probleem bij elk voertuig. Ze zijn van specifiek belang voor een turbo diesel vanwege trillingen en hitte - slechte combinatie.

Er zijn twee documenten die ik ben tegengekomen. Ik heb ze bijgevoegd. Ze zijn:

Powerstroke 6L Wire Chafing - TSB 041806.pdf - Een Ford TSB dat schuren als een probleem beschrijft
Powerstroke 6L Wire Chafing Locations.pdf - Een fotodocument dat een aardige 6.0 persoon heeft samengesteld

Kortom, je zoekt naar een situatie als deze:

Image


...die heeft geleid - of zou kunnen leiden - tot een situatie als deze...

Image


...met de bedoeling om te repareren - indien nodig - en voor altijd te versterken.

Het bijgevoegde fotodocument toont de locaties die de auteur belangrijk vond. Toen ik mijn oliekoeler verplaatste, verwees ik naar het document, maar ik traceerde ook gewoon langs de verschillende kabelbomen om naar mijn eigen problemen te zoeken.

Veel van het aanpakken van kabelboomproblemen is ervoor zorgen dat de originele clips - bedoeld om een punt op een kabelboom te bevestigen aan een nabijgelegen, niet-gerelateerd gat of schroefdraad - op hun plaats en positie zitten. De ankers/clips zien er ongeveer zo uit voordat ze op de kabelboom worden getaped:

Image


...dat is het soort dat aan een gat wordt verankerd. Het soort dat op een tapeind wordt geduwd, is bijzonder belangrijk, omdat het tapeind dat de draad vasthoudt wanneer deze correct is bevestigd, de draad meestal vernietigt wanneer deze niet correct is bevestigd.

Vaak nemen mensen die aan voertuigen werken niet de tijd om de kabelboomclips opnieuw aan de bevestigingspunten te bevestigen.

Mijn inspanning om schuren te elimineren
Ik had geen kabelboomprobleem waarvan ik op de hoogte was toen ik hierin geĂŻnteresseerd raakte. Ik stond op het punt om mijn oliekoeler te verplaatsen en het leek een geweldige tijd om de kabelboom goed te controleren.

Ik gebruikte het fotodocument als uitgangspunt. Maar meestal ging ik langs elke kabelboom om te zoeken naar slijtage of oorzaken van toekomstige zorgen - plaatsen waar schuren in de toekomst zou kunnen optreden. Slijtplekken werden gerepareerd of opnieuw getaped. Vervolgens versterkte ik voor die punten en de punten van zorg de contactpunten.

Mijn aanpak was om korte lengtes (2"-4") flexibele PVC-slang met verschillende diameters (1", 3/4", 1/2") te gebruiken die ik in segmenten met gedeeltelijke omtrek had gesneden die typisch 1/4 - 1/2 van het totaal waren. Ik plaatste deze segmenten tegen de kabelboom op het slijtagepunt (echt of toekomstig) en bevestigde ze met wrijvingsband.

PVC-slang als aankoop bij Ace:

Image


Segmenten met gedeeltelijke omtrek (gezien vanaf het einde):
Image


Ik bekijk die punten nog steeds wanneer ik ander onderhoud uitvoer en alles lijkt veilig. Het zou natuurlijk veel trillingen en kracht vergen voordat een tapeind door PVC wordt geduwd!

Mijn kabelboomprobleem direct na mijn koelerverplaatsing
Ik kwam kort na mijn oliekoelerwerk een ander kabelboomprobleem tegen. Symptoom: Willekeurige stalling tijdens het rijden en op snelheid. Altijd wanneer het voertuig niet volledig warm was ~ ECT=120F. Soms startte hij onmiddellijk opnieuw. Soms vereiste het een wachttijd.

Ik wilde er echt niet mee blijven rijden, want afslaan is niet leuk. Maar ik wist dat ik het probleem niet zou kunnen vinden, tenzij ik kon experimenteren met de storing en kon monitoren wat er gebeurde wanneer deze optrad. Ik kon geen HPOP-drukverlies zien vóór de stalling, maar ik kon wel zien dat deze geen druk opbouwde wanneer deze niet startte.

Ik ontdekte dat ik een herstart kon forceren als ik op de aarddraad van de injector-kabelboom drukte die aan de DS-achterste inlaatbout is bevestigd. Dat betekende dat het tijd was om te graven.

Het bleek uiteindelijk helemaal niet die draad te zijn...

Vrij ver voorin de injector-kabelboom, waar de IPR-klep-pigtail samengaat in de hoofdbundel, was de isolatie gesmolten door hitte. Enige tijd voordat ik de vrachtwagen had gekocht, had iemand het ankerpunt van de injector-kabelboom niet opnieuw bevestigd en de hitte op de onbeveiligde positie smolt de draad in de buitenste behuizing. Ik vermoed dat mijn verplaatsing van de kabelboom tijdens mijn oliekoelerverplaatsing de situatie heeft verergerd.

Door op de aarddraad te drukken, werd de IPR-klepdraad eigenlijk ver naar voren in de hoofdbundel van de injector-kabelboom bewogen en kon de herstart plaatsvinden. Dat is de aard van kabelboomproblemen.

Dus... ik soldeerde een nieuw hogetemperatuur draadsegment op zijn plaats, isoleerde de soldeerverbindingen, wikkelde het opnieuw met hitteschild, bevestigde het ankerpunt van de kabelboom opnieuw, versterkte de mogelijke contactpunten met PVC-slangsegmenten en plakte ze vast met wrijvingsband.

_____________________________

Vanwege de aandacht die ik heb besteed aan schuurpunten - wat echt niet zoveel tijd kostte - maak ik me niet zo'n zorgen over toekomstige schuurproblemen. Ik zal echter wel rond blijven kijken naar nieuwe punten.

De aanpak met de PVC-slangsegmenten is slechts mijn manier om het te doen. Ik ben geĂŻnteresseerd om te weten wat er nog meer werkt en wat er misschien beter is.

Zoals hierboven al vermeld, voeg dit alsjeblieft toe - benaderingen, locaties, foto's, symptomen, enz.

...en als jij de auteur van het fotodocument bent, kondig jezelf dan aan en buig.

Ik hoop dat dit helpt.
 

Attachments

#2 · (Edited)
Geweldig stuk djmaguire. Ik zal zeker naar mijn harnas kijken en hopelijk positief kunnen bijdragen aan deze post. Ontzettend bedankt. En dit zou zeker een sticky moeten zijn!
 
#3 ·
Verdomd goede samenvatting! :thumb: Ik kocht mijn 2004 eind 2008 en moest al snel allerlei schuurproblemen oplossen (Godzijdank voor deze site en wat probleemoplossende vaardigheden). Dus... ik heb in 2010 mijn hele motorbedrading vervangen voor de betrouwbaarheid en vacuĂĽmdoppen over een heleboel noppen etc. geplaatst die zich in de buurt van de bedrading bevonden. Ik ben ook dol op en gebruik gespleten geribbelde buizen op meer dan alleen mijn vrachtwagen.
 
#4 ·
Ik zou vragen waar je het nog meer gebruikt, maar ik denk niet dat ik het wil weten.

Zeer mooie uiteenzetting DJ.
 
#6 ·
Daar was ik bang voor...

EN waarom ik het niet gevraagd heb. :hehe:
 
#7 ·
  • Like
Reactions: JTilly
#8 ·
Bedankt voor het aanmaken van dit topic Maguire, geweldige info voor iedereen die problemen heeft. Zeker sticky waard... Wat het nu zal zijn.
 
#9 ·

Attachments

#10 ·
Ik was een oude stapel willekeurige papieren aan het scannen en kwam instructies tegen van een officiële Ford Wiring Repair Kit. De instructies hebben zelfs een Ford-onderdeelnummer (SK-1W7J-14B475-AA). Het kwam met een connector die ik kocht.

Enfin, het leek mogelijk interessant, dus het is bijgevoegd...
 

Attachments

#12 ·
  • Like
Reactions: ZMANN
#14 ·
Foto's gerepareerd.
 
  • Like
Reactions: Patriot
#16 ·
Dit zijn de draden onder mijn turbo, ik heb F1-22 laten trippen en probeer de schuldige te vinden, dit toont een kale draad, met daaronder een hitteschild, weet iemand de oplossing hiervoor
Mijn eerste gedachte is dat de oplossing een camera of telefoon is met betere macrofocusmogelijkheden...

...maar ik kan een beetje gerafelde draden zien.

F1.22 is, denk ik, de ABS-module. Dat zou betekenen dat deze twee schema's van toepassing zijn. Uw kabelbundel is #12A581.

Image


Image


De oplossing is om de draad met ontbrekende draadmantel door te knippen, wat krimpkous aan de ene of de andere kant te plaatsen, opnieuw te solderen en vervolgens de krimpkous gecentreerd eroverheen te krimpen om het oude/nieuwe kale segment en de nieuwe soldeerverbinding volledig te bedekken. Als u een kort draadsegment moet toevoegen vanwege het verloren lengte, prima.

Tenzij dit een strikvraag is...
 
#17 ·
#18 ·
HĂ©, ik heb de diagnostische tips die je hebt gepost gevolgd en ik had een vraag. Ik krijg een P0261, injector 1 circuit laag. Dus eerst had ik een testlamp en deed ik de KOER-test met de testlamp en kreeg alleen geflikker op pin 3/4 en niet op 1/2. Voor de zekerheid heb ik ook 7 gecontroleerd om te zien of er een verschil was, 1/2 werkte en 3/4 niet. Zijn ze allemaal verondersteld om te allen tijde stroom te sturen?

Toen trok ik de FICM eruit en deed de continuĂŻteitstest en ontdekte dat het tegenovergestelde het geval was. Inj1- 3/4 geen continuĂŻteit en Inj 7 1/2 geen continuĂŻteit. Enige gedachten?