Ford Powerstroke Diesel Forum banner

Hoe sterk is de 4R100 in standaardvorm?

1 reading
11K views 15 replies 8 participants last post by  nsfr1206  
#1 ·
greenskeeper -- Onlangs gekochte 1997 F350

Zeide:
Als je wilt dat hij lang meegaat, houd hem dan origineel. Elke chip zal de E4OD-transmissie doden, tenzij deze is geüpgraded (ervan uitgaande dat het een automaat is?)

Ik ben benieuwd of hetzelfde voorbehoud geldt voor de '02 4R100 in de Excursions?

Ik heb de PHP Hydra gekocht, maar heb hem nog niet geïnstalleerd.
Mijn enige interesse is als dagelijkse bestuurder, met net iets meer MPG en wat extra pit bergopwaarts tijdens het slepen van mijn 9.000 lb RV

#2 · (Edited)
Mijn ervaring met een 4R100 is dat het een goede transmissie is. Ik gebruik een HyperTech-programmeur. Ik heb hem normaal gesproken op de 100HP-instelling gebruikt. Werkt goed. Het meeste van mijn rijden is dagelijks, maar ik trek wel een 5th wheel en de extra kracht helpt. Wat de transmissie betreft, hij heeft het goed volgehouden. Ik heb de truck 17 jaar, 282.000 km. Bij 275.000 km moest ik de originele transmissie laten reviseren. Dat was nadat ik de programmeur het grootste deel van die 17 jaar had gebruikt. Na een inrijperiode van 1000 mijl heb ik de truck opnieuw geprogrammeerd en het gaat ook goed. IK BEN 66 - dus ik trap hem niet op zijn staart - hoewel af en toe een paar van mijn jongere jaren naar boven komen en ik het gaspedaal intrapt. Alles is goed geweest.

#3 ·
Ik ben wat ouder dan jij, mijn dagen van het zwaaien met de achterkant van mijn '65 330pk 4-versnellingsbak, sperdifferentieel rond de bochten liggen nu 60 jaar achter me :cautious: Ik ben heel comfortabel met het gewoon duwen tot 2.000 RPM, en wachten tot de truck 'me' inhaalt... :cool: Ik haal mijn lol uit het grijnzen elke keer als de 4R100 naar de volgende versnelling gaat.... en na ongeveer een mijl in de OD gaat. Dus, uit uw ervaring, zou ik mijn spaarrekening niet snel hoeven te gebruiken voor een revisie. Ik rijd misschien 5.000 mijl per jaar, slechts 2 of 3 trips per jaar van ongeveer 1800 mijl heen en terug.

#4 ·
Een 100% standaard 7.3-motor produceert niet genoeg pk/koppel om een 4R te doden zonder de hulp van extreem slechte afstellingen (oude Edge/Dp-tuner).
1 van onze boerderijvrachtwagens is een 00 F450 die standaard is, behalve de uitlaat/oude Superchip-tuner op de sleepstand. Dat is al 20 jaar zo, trekt minimaal 10K elke week gedurende die 20 jaar. Standaard 4R heeft alleen vloeistof-/filterwissels gehad.
Vroeger, voordat ik voor pk's ging, heb ik meer dan 100.000 mijl gereden met mijn standaard 4R, waarbij de overgrote meerderheid van die mijlen in de hoogste pk-instelling stond die Tony Wildman kon bereiken voor standaard brandstof/lucht.

#5 ·
greenskeeper -- Onlangs gekocht 1997 F350

Zei:
Als je wilt dat hij meegaat, houd hem dan origineel. Elke chip zal de E4OD-transmissie doden, tenzij deze is geüpgraded (ervan uitgaande dat het een automaat is?)

Ik ben benieuwd of hetzelfde voorbehoud geldt voor de '02 4R100 in de Excursions?

Mijn enige interesse is als dagelijkse bestuurder, met net iets meer MPG en wat extra pit bergopwaarts tijdens het slepen van mijn 9.000 lb RV
De grootste moordenaar van de E4OD en 4R100 zijn de veel te kleine transmissiekoelers. E4OD is zelfs aanzienlijk kleiner dan de 4R100. De E4OD had ook maar één schijfomvormer. Pas in de latere jaren van de 4R gingen ze over op een multi-schijf.

Een goede afstelling zal de leidingdruk verhogen om de platen beter te laten vasthouden en slippen te voorkomen, waardoor warmte ontstaat.

Het hebben van een meter of monitor is het beste bij het toevoegen van een tuner, zodat u de temperatuur van uw transmissie in de gaten kunt houden.

Verzonden vanaf mijn Pixel 4 XL met Tapatalk

#6 ·
De grootste killer van de E4OD en 4R100 is de manier waarop de transmissiekoelers te klein zijn. E4OD is zelfs aanzienlijk kleiner dan de 4R100. De E4OD had ook maar één schijfomvormer. Pas in de latere jaren van de 4R gingen ze over op een multi-schijf.

Een goede afstelling voegt lijndruk toe om de koppelingen beter te helpen vasthouden tegen slippen, waardoor hitte ontstaat.

Het hebben van een meter of monitor is het beste bij het toevoegen van een tuner, zodat u de temperatuur van uw transmissie in de gaten kunt houden.

Dat is een van de beste mods die ik heb gedaan. De trans-temperaturen zijn aanzienlijk gedaald.

#9 ·
Oké,
de verbeterde koeler besteld,
moet ik deze voorste grillbumper / lier verwijderen om hem te installeren?
Je zult de fabrieksmatige crashbar moeten laten zakken om de leidingen te bereiken die omhoog gaan in het kernsteungebied. Wat je bumper betreft, dat hangt er gewoon van af hoeveel hij eronder bedekt. Ik raad ook ten zeerste aan om de radiator te omzeilen als deze erop is aangesloten. De nieuwe transmissie van mijn zoon is defect geraakt doordat de holte in de radiator losliet waar de transmissieleidingen lopen en de transmissie met antivries vulde. Het heeft alles weggevaagd, inclusief de converter.

#10 ·
- Laat de pan leeglopen en vervang de vloeistof regelmatig. Sommigen doen het bij 20.000, sommigen bij 30-50.000, sommigen doen het nooit
- Je zult de grotere transkoeler wel fijn vinden, maar die bumper blokkeert een hoop lucht. Weet het echter niet zeker. Mijn temperaturen daalden met 25+ graden na leeg en slepen.
- Shift kit (gemodificeerde valvebody) Ik vond dit persoonlijk fijn. Je kunt ze op maat laten maken (tegenwoordig moeilijker), maar John Woods bouwde de mijne en verfijnde het schakelen met snellere/stevigere schakelingen.
*oem wil mooie en zachte warmteopbouwende schakelingen, maar iets steviger/sneller is minder slijtage, je "voelt" het gewoon meer.

Tuning.... Nou, je hebt mensen die al het bovenstaande of niets volgen en tunen en sommigen halen 200k, sommigen halen 100k.... Ik zit nu op de originele 156k en mijn truck sleept regelmatig. Ik heb al het bovenstaande en ik misbruik de truck helemaal niet. Toch moest mijn vriend een nieuwe trans krijgen bij 100k mijl met de splines op de ingaande as gestript. (hij is ook geen sukkel... hij heeft me veel geholpen toen ik de 6.0 wereld verliet en terugging naar straatlegale tractoren zoals de 7.3l).

Doe je deel voor onderhoud en geniet van de truck. Niemand kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Het is allemaal een kansspel met wat willekeurige troep voor de lol.

#12 ·
-Tap de pan af en vervang de vloeistof regelmatig. Sommigen doen het om de 20.000, sommigen om de 30-50.000, sommigen doen het nooit
-Je zult de grotere transkoeler leuk vinden, maar die bumper blokkeert een hoop lucht. Weet het echter niet zeker. Mijn temperaturen daalden met 25+ graden na leeg en slepen.
-Schakelset (gemodificeerde klepbehuizing) Dit beviel me persoonlijk. Je kunt ze op maat laten maken (tegenwoordig moeilijker), maar John Woods bouwde de mijne en verfijnde het schakelen met snellere/stevigere schakelingen.
*oem wil mooie en zachte, warmte opbouwende schakelingen, maar iets steviger/sneller is minder slijtage, je "voelt" het gewoon meer.
------

Doe je deel voor onderhoud en geniet van de truck. Niemand kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Het is allemaal een kansspel met wat willekeurige troep voor de lol.
Ik doe waarschijnlijk vloeistofwissels bij 25.000 mijl op de transmissie, zoals ik doe met mijn andere voertuigen. Ik heb altijd koelers toegevoegd, de K1500 Suburban heeft een Mishimoto met ventilator koeler erop. Die 5.3L en 4LE60 heeft de 9.000 lb RV naar Florida, NC, SD, IL, meerdere keren getrokken.... langzaam is het, maar het komt er wel.

Mijn broer, in de jaren 70 was hij in de racerij, hij verving de transmissievloeistof van zijn Chevy 1 tonner bij elke rit, omdat hij een 40' autotransporter trok met zijn rail dragster en gereedschap en reserveonderdelen, met meer dan 80 mph.

Image

#11 ·
De bumper heeft twee grote openingen voor de luchtstroom naar de radiator, wat me ook zorgen baarde.

Maar de 7.3 ventilatorafdekking leidt VEEL lucht door al die vinnen, ik heb het gevoel dat de extra transmissiekoeler een flinke hoeveelheid van die luchtstroom zal krijgen, maar op snelheid zullen er de twee openingen in de 4" bumperbuis zijn.

Die dingen beschermen de truck tegen elanden en paarden, maar zijn tegelijkertijd een grote luchtdam.

Image

Voor degenen die zich zorgen maken over de kentekenplaten?
Geen zorgen, ik heb de truck in Montana gekocht, hij is nu geregistreerd in Oklahoma.

Mijn zoon in Dawsonville, Georgia, wil dat ik gewoon alles in de truck stop en hem volgend voorjaar kom bezoeken voor een langer verblijf als het warmer wordt... hij is een dieselmonteur uit de jaren 90, bezit een '06 3/4 ton RAM Cummins sinds nieuw. Hij heeft een werkplaats met 3 auto's waar we uit kunnen werken, en meer gereedschap dan de meeste professionele monteurs bezitten.

Corey:
Tnx voor de tip over het omzeilen van de Intercooler in de Radiator... zal dat zeker doen.

#13 ·
Het verwijderen van je bumper en grille zou het gemakkelijker maken om erbij te komen. De transmissiekoeler zit tussen de aircocondensor en de motorkoeler. Je hebt ook wat 1/2" slang nodig (voor de 6.0L koeler) en adapterconnectoren om van de 1/2" slang naar de 3/8" slang te gaan die naar de transmissie gaat.

#14 ·
Ik heb een paar jaar geleden een Mishimoto-koeler op de mijne gezet, en ik herinner me niet al te veel problemen, maar ik herinner me WEL dat ik verrast was hoe scherp en fragiel de vinnen op de CAC en AC-condensor zijn. Ik ben er ook sterk van overtuigd dat mijn EGT's een beetje omhoog zijn gegaan. Ik neem aan dat dit komt door het grotere oppervlak van de nieuwe koeler dat de luchtstroom naar de CAC belemmert. Maar het kan ook komen door de lichte schade die tijdens de installatie aan de vinnen is toegebracht. Als ik dit opnieuw zou doen, zou ik misschien proberen een stuk karton of formica voor en achter te gebruiken tijdens de installatie om de andere koelers en mijn onderarmen te beschermen.

#15 ·
greenskeeper -- Onlangs gekochte 1997 F350

Zei:
Als je wilt dat hij meegaat, houd hem dan origineel. Elke chip zal de E4OD-transmissie doden, tenzij deze is geüpgraded (ervan uitgaande dat het een automaat is?)

Ik ben benieuwd of dezelfde Caveat geldt voor de '02 4R100 in de Excursions?

Mijn enige interesse is als dagelijkse bestuurder, met net iets meer MPG en wat extra pit bergopwaarts tijdens het trekken van mijn 9.000 lb RV
Mijn 02 F350 met de 4R100 deed het prima met het trekken van zware lasten en met een chip. Als ik zwaar zeg, bedoel ik ZWAAR (28.000 bumper tot bumper). Toen hij het begaf, waren het de koppelomvormerkoppelingen die het begaven en veel afvalmateriaal door de transmissie veroorzaakten. Ik heb hem laten reviseren door John Woods transmissions in Holtville, Ca. Ik zou de papieren moeten opgraven om de kilometerstand te achterhalen, maar hij had 56.000 en was 5 jaar oud toen ik hem kocht van de oorspronkelijke eigenaar die hem naar verluidt maar één keer gebruikte om een paardentrailer te trekken. Hoe dan ook, hij heeft er nu 237.000 op staan en trekt al meer dan 15 jaar ZWAAR zonder een zweetdruppel. Een opmerking hierbij is dat de truck in de garage blijft en alleen wordt opgestart om te "werken" (het is geen dagelijkse bestuurder/boodschappenwagen) (tenzij er VEEL boodschappen moeten worden gehaald) John Wood gebruikte en adviseerde ook vervangende olie van Synclair. Na 10 jaar zag de olie er ongeveer zo uit als toen hij erin ging. Ik zou zeggen dat de olie ook het BELANGRIJKSTE onderdeel is om de transmissie draaiende te houden. Transmissiemeter en olietests helpen bij het bepalen wanneer een olieverversing moet worden gedaan.

#16 ·
We hadden een '99…. met een chip. Trok super zwaar. Dicht bij de 40 op gewicht. Ik heb een keer de transmissie opgeblazen op een heuvel toen ik probeerde weg te rijden bij een stoplicht in de tweede versnelling. We hebben er nog een kapot gemaakt, maar die pick-up verkocht met meer dan 300.000 IIRC. We trokken niet de hele tijd, maar ik was er niet altijd even zachtzinnig mee als we het wel deden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk