Ford Powerstroke Diesel Forum banner
Status
Not open for further replies.

2003 krukas start niet, geen ficm-synchronisatie, nieuwe dingen die moeten worden gecontroleerd...

39K views 16 replies 10 participants last post by  Jdolson22  
#1 ·
Ik heb als bijbaan gewerkt aan een 03 6.0 krukassen die niet starten. Ik werk veel aan deze motoren/vrachtwagens op het werk (geen Ford-dealer, maar een onafhankelijke dieselreparatiewerkplaats). Hij werd naar me gesleept nadat hij een jaar in een andere werkplaats had gestaan; ze sloten er een scanner op aan en beweerden dat hij een dode cilinder had. De vrachtwagen sloeg af tijdens het rijden en is sindsdien niet meer gestart. Begonnen met het controleren van de gebruikelijke dingen en vond lage brandstofdruk en geen lagedruk-olie. De eigenaar informeerde me dat hij met een lekkende oliekoeler (olie in koelvloeistof) reed. Dus ik heb hem uit elkaar gehaald en de oliekoeler, de olie-filterstandpijp, het hpop-scherm en de olie-filteraftapkraan (omdat deze gesmolten was) vervangen en een bekende goede brandstofdrukpomp op het frame geplaatst. Ik heb ook nieuwe nokkenas- en krukassensoren, filters, olie, ICP-sensor geĂŻnstalleerd en de kleppendeksel van de bestuurder verwijderd om een meter in de olierail te plaatsen en een nieuwe ficm te installeren (omdat de andere 6.0 van de eigenaar er een nodig had, stal hij deze vrachtwagens). Nu heb ik lagedruk-olie, brandstoftoevoerdruk (45 psi) en 1500 psi hogedruk-olie bij de rail met een mechanische meter. Maar de vrachtwagen start niet vanwege geen ficm-sync. geen rook uit de pijp en ficm-sync gaat nooit naar "ja" op mijn Snap-On solus edge.

Uitlezingen:

Koeo. Koecrank
Rpm. 0. 175
FicmLpwr. 12.7v. 14v
FicmMpwr. 48v. 47.5v
Ficmsync. Nee. Nee
ICP. 0. 1400
IcpV. 0.18v. 1.68v
IPR. 15% 55%
Sync. Nee. Ja

Ik heb de bedrading gecontroleerd/opengeknipt om te controleren en alles ziet er goed uit. Ik heb elke draad die van PCM naar ficm, nokkenassensor naar PCM en krukassensor naar PCM gaat, drievoudig gecontroleerd. Ik heb een schroevendraaier in de krukas-toonring gestoken en geen beweging gevoeld en een lab-scope in het nokkenassensor-gat gestoken om de spie in de nokkenas te zien. Ik heb alle stroom en aarde naar de PCM en ficm. injectoren zullen een zoemtest uitvoeren met koeo, maar zullen niet starten tijdens het starten. Alle hulp zou worden gewaardeerd. Bedankt bij voorbaat!

#3 ·
Als er geen FICM SYNC is tijdens het starten van de motor, dan kan het probleem uw CMP/CKP zijn. Het FICM SYNC-circuit geeft informatie door van de PCM naar de FICM. FICM SYNC vindt plaats via twee circuits tussen de FICM en PCM. Controleer de bedrading naar de CMP en CKP. Als een van deze twee circuits een kortsluiting/onderbreking heeft, zal FICM SYNC niet plaatsvinden.
PCM: Als de PCM niet goed werkt, kan FICM SYNC mogelijk niet plaatsvinden.
FICM: Als de FICM niet goed werkt, kan FICM SYNC mogelijk niet plaatsvinden.
CMP Als het CMP-signaal onregelmatig is, kan FICM SYNC mogelijk niet plaatsvinden.

Save
#4 ·
Als je niets gemist hebt, de sensoren goed zijn, de kabelboom goed is, de connectoren goed zijn, je brandstof, compressie, HPO hebt, dan praat de FICM niet met de PCM of de PCM niet met de FICM. Ik vermoed dat je niet de juiste FICM voor die truck hebt.

Weet je of het origineel een 4-pins of 7-pins was?

Save
#6 ·
Klinkt voor mij als een FICM-probleem... Ben je 100% zeker van die connectoren?

Save
#7 ·
Ja, ik heb het gevoel dat de terminalpinnen strak zitten en ik weet dat de connectoren in de FICM zijn geduwd. De truck is nog steeds half uit elkaar gehaald, wat betekent dat er geen ventilator/omhulsel, geen koelvloeistof, geen FICM-bevestigingen, enz. zijn. Net genoeg zodat de motor loopt zoals ik elke keer doe als ik een van deze motoren op het werk met HPOP of koppakking doe.

#8 ·
Misschien niet veel hulp, maar zorg ervoor dat je een '03 ficm hebt. Ik vroeg me af of de ficm op mijn '03 truck wel goed was en in het weekend heb ik hem verwisseld met een ficm van een vroege '04 met een '03 stijl motor, en de truck startte en liep prima, maar de ontsteking schakelde hem niet uit, schakelde het interieur uit maar de motor bleef draaien met de '04 ficm. Teruggewisseld met mijn '03 ficm en de sleutel schakelde de truck uit. Ik dacht dat ze hetzelfde zouden zijn, maar ze waren duidelijk niet precies dezelfde pin-out.

#9 ·
Misschien niet veel hulp, maar zorg ervoor dat je een '03 ficm hebt. Ik betwijfelde de ficm op mijn '03 truck en in het weekend heb ik hem verwisseld met een ficm van een vroege '04 met een '03 stijl motor, en de truck startte en liep prima, maar de ontsteking schakelde hem niet uit, schakelde het interieur uit maar de motor bleef draaien met de '04 ficm. Teruggewisseld met mijn '03 ficm en de sleutel schakelde de truck uit. Ik dacht dat ze hetzelfde zouden zijn, maar ze waren duidelijk niet precies dezelfde pin-out.
Ik heb hem vanavond gebeld, hij zou me dit weekend de originele FICM naar deze truck brengen, zodat ik het kan proberen (aangezien ik het niet meer heb gehad sinds ik alles heb gerepareerd wat ik heb gevonden) bedankt! Ik zal jullie laten weten hoe het gaat!

#11 ·
Hier, ik denk dat ik weet wat er is gebeurd. De klant bracht de originele FICM naar hem toe. Hij stak hem erin en als bij toverslag werkte het. De man had zijn probleem opgelost en gaf er als zodanig niet om om hier terug te komen en wat licht op de zaak te werpen. Iedereen bedankt voor hun hulp en het afronden van deze thread, zodat de volgende keer dat dit iemand anders overkomt, het gemakkelijk via "zoeken" kan worden gevonden. Dat was niet in zijn gedachten en is hier een heel gebruikelijk thema. Ik ben er dol op als ik een thread vind die precies mijn probleem beschrijft, om dan 10 pagina's te lezen die je naar een donker gat leiden zonder licht en zonder uitweg.

#12 ·
Ik modereer een website over pelletkachels en vaak komen degenen wiens probleem is opgelost door iemands input nooit meer terug. Alleen om het volgende seizoen terug te komen met een of twee andere problemen en zich af te vragen waarom ze nu geen onmiddellijke reactie krijgen.

#13 ·
  • Like
Reactions: Tim McLaughlin
Save
#14 ·
Ben ik de enige die het vreemd vindt dat er daadwerkelijk een pelletkachelforum is om te modereren? Begrijp me niet verkeerd, dat is geweldig, maar uit Florida komen is ook een beetje gek. :thumb:

Velen in Europa halen hun warmte nu uit pelletkachels en energiecentrales stappen ook over op houtpellets en verbranden de houtpelletproducten die hier in de VS worden gemaakt.
Oh en het sneeuwde hier de hele dag door :(

Attachments

#16 ·
Ik heb door basis geen starts, mijn probleem was het verlies van ficm-synchronisatie een paar minuten na het rijden voordat het zelfs opwarmde, zonder kans op herstart tot de volgende dag. Ik startte het om het te verplaatsen voor straatvegen en toen startte het op een dag nooit meer. Vanwege ficm-synchronisatie. Bekijk mijn nieuwste forum, als je wat licht op het onderwerp kunt werpen, wordt het zeer gewaardeerd!

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.