Ford Powerstroke Diesel Forum banner

Vermogensverlies bij het beklimmen van een heuvel...

17K views 25 replies 7 participants last post by  vitalidle  
#1 ·
Hey, everyone! I wanted to say thanks for the info so far. I've been a member here for about 30 min and I'm already sure I'm gonna find more help than I can imagine.

I've searched around a little bit, but it seems those with similar symptoms are missing a few of my key ingredients.

Let me start with the truck...2000 F-250 CC SB 4x4 with 7.3L PSD & Auto tranny with 4.10 gears (I think). I got it about 2 1/2 months ago and don't really know much about the PSD. This one does have the K&N Intake & an unknown brand 4" turbo back exhaust without a cat, but I don't know much about those things other than what I can see.

111,111 miles this morning. Got the oil changed at 110K. Added some MOA and started using the Stanadyne Performance fuel additive just after the oil change.

So...here were are this past week, after the oil change and a full tank of fuel, I drove from my home, south of Denver, to Moab, UT. On the way up to the Eisenhower Tunnel, about 3/4 of a mile from the top, I had a sudden loss of power, I went from 75 to 35, heard a ticking from under the dash/engine compartment, and a pretty substantial shaking like an off balance engine. This was under significant load...not towing, but my foot was in it, we'd been climbing for a while with a little head wind, etc. I got off the gas, moved over and started making my way to the shoulder. Once out of the way of traffic, I started back on the gas a little and was still experiencing the problem. I backed off, pulled over and waited for a few minutes. When I got back moving, it seemed okay, but as I got into it a little bit, trying not to be the guy holding up traffic, it came back. I limped to the tunnel where the road became down hill again, things seemed to return to normal.

Once down the hill, I stopped and bought a new cam position sensor which was replaced, but on the next long uphill, it started again. This continued all the way to Moab...head winds, uphill, anything that caused a significant load on the engine led to this power loss.

On our return trip, after unsuccessfully finding help in town because it was the weekend, we started looking at things more closely, since we were able to more accurately determine when the problem would occur. Thinking there was maybe a harness problem, we added some dielectric grease to the valve cover harnesses on both sides without relief. Then we noticed it...a leak from left high pressure oil hose. There are three puddles of oil now in the valley between the valve covers. The left side hose was "oozing" oil out from under the split loom around it, so we couldn't really identify the exact location, although it doesn't seem to be coming from one of the fittings. I'm currently working on getting that fixed.

So...could a loss in pressure at higher throttles (when pressure it probably highest from the pump) cause failure of an injector(s) or at least a miss, since the problem seems to correct itself with less load? Could that cause the left bank to stop working which leads to the violent shaking? Or is there a deeper cause?

I'm sorry if this is long winded, and I certainly hope this doesn't lead anyone to not read my plea.

Thanks for any help available.

Mike

#2 ·
Succes en WELKOM bij de .ORG!!!

#3 ·
Laat de codes ophalen en kijk wat ze zeggen? Als de olieleidingen je probleem zijn, zou ik me voorstellen dat je een ICP-code zou gooien.

#4 ·
OK...Ik weet dat het een tijdje geleden is dat ik dit gepost heb, maar ik waardeer iedereen die reageert.

Sinds de eerste post heb ik de linker HPO-slang en de o-ringen op beide fittingen van de HPOP vervangen. Olielekkage is gestopt en lijkt goed te blijven (niet dankzij mijn uitstekende sleutelen!).

Ik heb vandaag de codes laten uitlezen door mijn favoriete monteur en kreeg het volgende:
- P0733 - Verkeerde versnelling 3-verhouding
- P1211 - Injectiedruk hoger/lager dan gewenst

Hij voerde, naar ik aanneem, zoemtests en bijdragetests uit, die beide slaagden.

De truck bracht me prima door de stad, dus ik was niet echt bezorgd, hoewel ik het probleem nog steeds kon repliceren tijdens het invoegen op de snelweg bergopwaarts met mijn voet helemaal op het gaspedaal. Toen begon het probleem gisteravond opnieuw tijdens het rijden over de weg. Ik had de cruise control ingesteld op 74-75 mph en reed een lichte helling op en het getik begon onder het dashboard (of zo klinkt het). Lichte pulserende vermogenspiek. Cruise control uit, de heuvel over, terug naar normaal. Volgende heuvel, iets meer helling, vermogensverlies, naar 40 mph van 75, en ik moest van de snelweg af aan de top, de motor even laten afkoelen voordat ik bergafwaarts begon met wat leek op herstel. Nu ben ik bezorgd omdat dit in meer normale rijomstandigheden lijkt te gebeuren, waardoor de truck iets minder betrouwbaar wordt (niet slepen, geen lading, alleen ik en de slapende baby binnen met alleen de kinderwagen in de laadbak).

We hebben de brandstoffilter gecontroleerd tijdens onze reis naar Moab en geen problemen gezien, hoewel deze op dat moment niet is vervangen. Moet de filter in de tank met regelmatige tussenpozen worden vervangen, of is deze meestal in orde, zolang de brandstof goed is? Olieniveau gecontroleerd nadat de HPO-slang/fittingen waren verzorgd en leek in orde te zijn.

Nogmaals bedankt, bij voorbaat voor alle adviezen.

#5 ·
Het klinkt voor mij alsof u een probleem heeft met de brandstofdruk.....de brandstofpomp (op de framerail) laat de druk zakken onder belasting.....kan de pomp zijn....kan een restrictie in de tank zijn....

#6 ·
Dank u, meneer. Ik waardeer de reactie. Wat zou u nu aanbevelen voor mijn volgende actie? Ik zou het liefst voorkomen dat ik de tank laat vallen als er iets aan de framerail is dat ik zou kunnen doen. Is er een test voor de pomp? Of zou het beter zijn om hem gewoon te vervangen?

#7 ·
Als ik snel kijk op PartsAmerica.com, zie ik een Master Electric pomp voor ~$150 en een Carter pomp voor ~$200, een Bosch voor ~$467 en een Motorcraft voor ~$414. Dit lijkt me echt veel voor een op het framerail gemonteerde brandstofpomp. Ben ik niet meer mee? Is dit echt wat ze kosten?

#8 ·
Heb je een turbodrukmeter??? Klinkt een beetje als brandstofonderbreking...je KUNT misschien te hoog in de turbodruk komen en de computer onderbreekt de brandstoftoevoer om de turbodruk te verlagen. Heb je ook de brandstoffilters gecontroleerd? Er kan vuil in de brandstofkamer zitten en de inlaat naar de kamer verstoppen. Hoe dan ook...klinkt als een brandstofprobleem.

#9 ·
Helaas heb ik nog geen meters. Ik vraag me af of dit een brandstofprobleem zou zijn als ik geen problemen heb om mijn voet er vanaf de start in te zetten. Nog steeds een belasting, nog steeds met hoge boost, geen problemen totdat ik op de snelweg zit... of tenminste dat heb ik tot nu toe gezien.

#11 ·
Als ik het was... aangezien je goede hoge druk olie hebt en nog steeds de 'injector control pressure out of range' code krijgt, zou ik de ICP (injector control pressure) sensor vervangen. Het is een beetje duur, maar dat zou het enige moeten zijn dat je de ICP-code geeft als de hoge druk olie in orde is.

#12 ·
Nee. Ik geloof dat de truck is gebruikt voordat ik hem kreeg met een chip/tuner/programmeur of iets dergelijks. Waarom zou iemand anders investeren in de inlaat & uitlaat als ze geen prestatieprogramma gebruikten?!?! En er was ooit een 5e wiel in de laadbak... weg voor mijn aankomst, kan men alleen maar aannemen.

#13 ·
Een andere zaak die u zou kunnen controleren, is of het een chip had en of de vorige eigenaar deze heeft verwijderd voordat hij de vrachtwagen verkocht. U zou kunnen controleren waar de computer en de kabelboom aan elkaar zijn verbonden en ervoor zorgen dat ze goed vastzitten. Ik geloof dat er een bout van 10 mm nodig is.

#14 ·
Gelooft iemand dat er een reden zou zijn om de codes nu te proberen te wissen...en ze opnieuw op te halen? Misschien na het opnieuw forceren van de stroomuitvalpositie? Zouden de resterende codes in de computer een voortdurende brandstofbesparing veroorzaken onder vergelijkbare omstandigheden, zelfs als er eigenlijk geen probleem was? Dwz: Omdat ik de HPO-slang/o-ringen heb vervangen, zou de computer de brandstof kunnen verminderen onder een kleine belasting omdat hij denkt dat er een probleem zal zijn nadat er eerder een was? Ik weet echt niet veel over PCM's.

#15 ·
De reden dat ik vroeg of je een chip of programmeur had, is dat je soms de 1211-code krijgt omdat de hogedruk-oliepomp de getunede truck niet kan bijhouden. Ik dacht dat het misschien ook surge kon zijn, maar dat zorgt er meestal niet voor dat je zoveel vermogen verliest als je hebt gezegd. Ik zou de brandstofdruk controleren zoals Marc zei en van daaruit verder gaan.

#21 ·
lage brandstofdruk zal ook een p1211 instellen... vanwege brandstofgebrek....

ik zou de brandstofdruk laten controleren....
Klinkt geweldig. Ik waardeer het advies echt.

Even ter verduidelijking, aangezien ik vrij nieuw ben in de dieselmechaniek en echt nieuw in de PSD, controleer ik de brandstofdruk van de op het frame gemonteerde brandstofpomp, toch? Moet deze worden gecontroleerd tijdens normaal gebruik of zou een meting bij stationair toerental me vertellen wat ik moet weten? Is dit ook iets waarvoor ik een meter in de truck moet plaatsen om te controleren? of is dit een eenmalige actie?

Heel erg bedankt!
je wilt de brandstofmeter in de cabine hebben en deze testen onder de omstandigheden waarin je het probleem hebt. Ik denk dat je iets op het chrader-ventiel kunt monteren. Het ziet eruit als een ventielsteel op de brandstofbak...

#17 ·

Even ter verduidelijking, aangezien ik vrij nieuw ben in de dieselmechanica en echt nieuw in de PSD, controleer ik de brandstofdruk van de op het frame gemonteerde brandstofpomp, toch? Moet deze worden gecontroleerd tijdens normaal gebruik of zou een meting bij stationair toerental me vertellen wat ik moet weten? Is dit ook iets waarvoor ik een meter in de truck moet plaatsen om te controleren? Of is dit een eenmalige actie?

Heel erg bedankt!

#18 ·

Even ter verduidelijking, aangezien ik vrij nieuw ben in dieselmechanica en echt nieuw in de PSD, controleer ik de brandstofdruk van de op het frame gemonteerde brandstofpomp, toch? Moet dit worden gecontroleerd tijdens de normale werking of zou een waarde bij stationair draaien me vertellen wat ik moet weten? Is dit ook iets waarvoor ik een meter in de truck moet plaatsen om te controleren? Of is dit een eenmalige actie?

Heel erg bedankt!
Het moet worden getest in welke bedrijfsomstandigheid het daadwerkelijk problemen veroorzaakt... je hebt speciale fittingen nodig omdat er geen schraderventiel is, je moet de brandstofdrukmeter daadwerkelijk in lijn aansluiten met de leiding die uit de pomp komt. Het is nooit een slecht idee om een brandstofdrukmeter te hebben om een probleem te diagnosticeren, maar in een relatief standaardconditie zou het je niet veel vertellen als een altijd aanwezige meter... je moet in een groter PK-gebied komen om dat echt iets te laten zijn dat je nodig hebt.

#19 ·
Hier is het: Op 98,5 en nieuwere motoren: De nieuwste versie van de PowerStroke heeft een elektrische brandstofpomp. Drukm metingen worden gedaan bij de brandstofrailpluggen aan de voorkant van de rechterkop, de achterkant van de linkerkop en bij de brandstofpom uitlaat. De brandstofdruk moet boven de 30 PSI liggen, maar alles onder de 50 PSI veroorzaakt een injector-klop. Als de druk laag is bij een van beide koppen, vervang dan de terugslagklep bij de brandstofrailinlaat van die kop. Als deze laag is bij beide koppen en de pom uitlaat, controleer dan de drukregelaar bij de brandstoffilterretourleiding op vuil of een gespleten o-ring. Als de regelaar in orde is, controleer dan op een brandstofpompinlaatbeperking zoals hierboven beschreven. Dat van internet gehaald:thumb:

#22 ·
:lol: Marc was daar iets sneller mee dan ik :D edit: Ik denk dat er geen schraderventiel op de NBS-trucks zit :( en Vital heeft je gedekt voor de brandstofdrukken die je zou moeten gebruiken... ik ga in de hoek zitten. :sad:

#23 ·
Bedankt, jongens! Ik ga lunchen en proberen uit te zoeken hoe ik, een klein meisje, deze test ga volbrengen!!! Het kan even duren voordat ik hier weer mee bezig ben, maar ik waardeer het ECHT dat jullie jongens achter je computers zitten om me te helpen.

Zorg goed voor jezelf :thumb:

#25 ·
Ik weet dat het een tijdje geleden is...

Dacht gewoon dat ik een snelle update zou sturen, want ik weet zeker dat er mensen geabonneerd zijn en als ik browse, heb ik er een hekel aan om open threads te lezen. Ik hou van afsluiting...wat kan ik zeggen!

Ik heb mijn truck naar een vriend gebracht die vroeger aan onze ambulances werkte. Hij heeft er een week mee rondgereden om te proberen het probleem te diagnosticeren, totdat hij uiteindelijk strandde op dezelfde bergpas waar ik problemen had. Toen hij de truck eenmaal thuis had, kon hij de brandstofdruk testen en ik pompte slechts 30 psi, zelfs bij volgas. Hij begon rond te kijken en ontdekte dat iemand een aftermarket brandstoffilter had geĂŻnstalleerd tussen de tank en de pomp. Dit filter was vuil, verstopt en zoog zichzelf dicht en beroofde de motor van brandstof. Nadat het filter was verwijderd, zat ik op 65 psi volgas en de trucks rijden sindsdien geweldig.

Als ik nu maar dat vervelende geluid aan de voorkant kon vinden...ik denk dat dat het leven van een vrachtwagenbezitter is. Gewoon weer een probleem om op te lossen!

Nogmaals, ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om degenen te bedanken die wat van hun kostbare tijd hebben besteed om een man te helpen. Uw hulp wordt zeer gewaardeerd.

Tot er weer iets kapot gaat...Ik wens jullie een goede nacht en fijne feestdagen. Vrede!

:ford:

#26 ·
Goede deal! Blij te horen dat je het hebt gerepareerd:thumb: