Ford Powerstroke Diesel Forum banner

A/C verdamper verwijderen

16K views 8 replies 3 participants last post by  jdbsmith  
#1 ·
Ik heb een F-350 6.0 uit 2005 en moet de verdamperkern vervangen. Er zit een aluminiumschild op de verdamperbehuizing - hoe wordt deze verwijderd? Hoe krijg ik de verdamperafdekking eraf? Ik hoef niet de hele assemblage te verwijderen, alleen de afdekking. Ik heb ook geen werkplaatshandboek, is er iemand die die pagina's kan plaatsen of naar mij kan e-mailen? Ik heb de accumulator, de orifice tube en de cycling switch verwijderd, alleen de verdamper is nog over. Alle hulp wordt gewaardeerd. Bedankt.

#2 ·
Het is me gelukt om mijn afdekking eraf te halen, maar nooit uit de truck. Misschien omdat ik alleen maar probeerde mijn kern schoon te maken en hem niet te verwijderen. Maar om het hitteschild eraf te halen, zijn er 6 kleine schijfvormige push-on clips die ik heb verwijderd met een trimverwijderingsgereedschap en 2 schroevendraaiers om ze van hun palen te wrikken. Er zitten er 2 bovenop, 2 onderaan en 2 helemaal achteraan richting het schutbord. Ik ontdekte dat je voor de 4 onderste van onder de truck moet komen. Nadat het hitteschild is verwijderd, heeft de afdekking 11 bouten verspreid over de afdekking. Ik begin met de 3 bovenop en werk me een weg rond. Het is een echte PITA. Als je de afdekking eraf hebt, kon ik geen manier vinden om hem daadwerkelijk uit de truck te krijgen. Ik heb de peilstokbuis van de transmissie verwijderd, waardoor ik er bijna was door hem naar voren te schuiven, maar hij bleef haken aan de rand van de kern en het kleppendeksel. Maar aangezien je de kern met de behuizing eruit haalt, kan hij er misschien voor jou uitkomen. Als iemand een truc heeft om de afdekking eruit te halen zonder de kern te verwijderen, hoor ik het graag. Ik denk dat het me wel gelukt was als ik het kleppendeksel aan de passagierskant had verwijderd, maar zo ver wilde ik niet gaan.

#3 ·
Het is me gelukt om mijn afdekking eraf te halen, maar nooit uit de truck. Misschien omdat ik alleen maar probeerde mijn kern schoon te maken en hem niet te verwijderen. Maar om het hitteschild eraf te halen, zitten er 6 kleine schijfvormige push-on clips die ik heb verwijderd met een trimverwijderingsgereedschap en 2 schroevendraaiers om ze van hun pennen te wrikken. Er zitten er 2 bovenop, 2 onderop en 2 helemaal achterin richting het schutbord. Ik ontdekte dat je voor de 4 onderste van onder de truck moet komen. Nadat het hitteschild is verwijderd, heeft de afdekking 11 bouten verspreid over de afdekking. Ik begin met de 3 bovenop en werk me een weg rond. Het is een echte PITA. Als je de afdekking eraf hebt, kon ik geen manier vinden om hem daadwerkelijk uit de truck te krijgen. Ik verwijderde de peilstokbuis van de transmissie, waardoor ik er bijna was door hem naar voren te schuiven, maar hij bleef haken aan de rand van de kern en het kleppendeksel. Maar aangezien je de kern met de behuizing eruit haalt, kan hij er misschien voor jou uitkomen. Als iemand een truc heeft om de afdekking eruit te halen zonder de kern te verwijderen, zou ik het graag horen. Ik denk dat het me gelukt zou zijn als ik het kleppendeksel aan de passagierskant had verwijderd, maar zo ver wilde ik niet gaan.
Bedankt ChallengerRV. Ik heb de bovenste 2 eraf gehaald, maar kan de onderste niet zien of bereiken. Het heeft misschien geen zin om op deze weg verder te gaan als ik de afdekking niet kan verwijderen om de verdamperkern eruit te halen. Ik moet misschien de hele unit verwijderen, wat ik niet wilde doen.

#4 ·
Ik dacht dat als ik de hele kern eruit kon tillen en tegelijkertijd kon afdekken, het er misschien uit zou zijn gekomen. Ik probeerde schoon te maken en had mijn systeem niet geëvacueerd. Het klinkt alsof de jouwe leeg is en helemaal uit elkaar is gehaald. Ik wou dat ik de Evap-kern had gedaan toen ik mijn systeem leeg had. Je moet de transmissie-peilstokbuis en de hete CAC-pijp verwijderen. De kleine clips zijn een beetje moeilijk te vinden op het hitteschild. Het wikkelt zich om de onderkant van de doos en je vindt ze ongeveer in het midden en dan ongeveer in het midden van de achterkant van de doos bij de firewall. Ik kwam van onderen en had ook de spatbordvoering verwijderd.

#6 ·
Ik dacht dat als ik de hele kern eruit kon tillen en tegelijkertijd kon afdekken, het er misschien uit zou komen. Ik probeerde schoon te maken en had mijn systeem niet geëvacueerd. Het klinkt alsof de jouwe leeg is en helemaal uit elkaar is gehaald. Ik wou dat ik de Evap-kern had gedaan toen ik mijn systeem leeg had. Je moet de transmissie-peilstokbuis en de hete CAC-pijp verwijderen. De kleine clips zijn een beetje moeilijk te vinden op het hitteschild. Het wikkelt zich om de onderkant van de doos en je vindt ze ongeveer in het midden en dan ongeveer in het midden van de achterkant van de doos bij de firewall. Ik kwam van onderen en ik had ook de spatbordvoering verwijderd.
CallengerRV, Bedankt voor de aanvullende informatie. Ter informatie: ik heb zojuist een download van een servicehandleiding voor een Ford F-350 uit 2005 gekocht van repairmanualnow. De download vermeldt dat het een reparatiehandleiding voor de F-serie uit 2004-2008 is, niet uit 2005, wat ik heb besteld, maar het bevat geen 6.0-informatie, alleen 6.4 en 6.7 en benzinemotoren. Het laat zien hoe je die modelverdampers verwijdert, die totaal verschillend zijn van die van 2005. Koper pas op, dit is niet wat ze zeggen dat het is.

#5 ·
Hier is een link naar een YouTube-video waar de man praat over het maken van standpijpen en dummy-pluggen. Bij 2:09 - 3:11 laat hij de verdampingsafdekking verwijderd zien en wanneer hij zijn spatbordvoering laat zien, kun je de hitteschild zien bungelen en zie je waar de onderste gaten voor de borgclips zitten. Het klinkt alsof het vrij eenvoudig is met het kleppendeksel eraf. Ik wilde mijn kleppendeksel niet verwijderen, maar als ik voor die keuze stond of de hele HVAC-box eruit moest halen, zou het geen probleem zijn. Dat kleppendeksel is eruit. Het eruit halen van die HVAC-box is geen gemakkelijke klus.

#7 ·
Voel je niet rot. Ik ben ooit in zo'n deal gezogen. Ik heb echt veel geluk gehad met het zoeken op de forums, Google en YouTube om te vinden wat ik nodig heb. Er is altijd wel iemand die de klus heeft geklaard die ik nodig had en die zo vriendelijk was om het te documenteren, of een van de Rock Stars van dit forum zal inspringen om te helpen. Ik krijg niet veel kansen om te helpen, omdat er zoveel mensen op deze site zijn die VEEL slimmer zijn dan ik, dus ik grijp de kans om iets terug te doen en iemand te helpen.