Ford Powerstroke Diesel Forum banner
Status
Not open for further replies.

Dingen om te overwegen bij het bezit van een 6.0L

101K views 6 replies 6 participants last post by  Westmoreland4life  
#1 · (Edited)
Hier is de deal met de 6.0. Elke goede tuner (persoon die je deuntjes schrijft) gaat je geen tune geven die je truck gaat slopen. Er rijden overal trucks rond met 400-420 rwhp met 750-800 rwtq de hele dag door zonder problemen.

Ja, de 6.0 staat erom bekend dat hij koppakkingen blaast. Dit is waarom het gebeurt. De Ford Gold-koelvloeistof bevat silicaten. De silicaten zijn niet in staat om hoge EGT's aan te kunnen die worden gegenereerd door een goede belasting of relatief hoge boost wanneer ze door de EGR-koeler gaan. Ze vallen uiteen in een gelachtige drab en vallen uit de suspensie. Deze rotzooi komt vast te zitten in de kleine koelvloeistofkanalen van de oliekoeler. Naarmate de koeler verstopt raakt, beperkt hij de koelvloeistofstroom naar de EGR-koeler. Nu heeft de EGR-koeler niet genoeg koelvloeistof om de warmte af te voeren die wordt gegenereerd door hoge EGT's. De beperkte hoeveelheid koelvloeistof in de EGR-koeler flash kookt, waardoor er hoge druk in het koelsysteem ontstaat en de truck koelvloeistof uit de ontgassingsfles spuugt als gevolg van de druk. (het moet ergens heen)
Je onwetende Powerstroke-eigenaar houdt zijn koelvloeistof- en olietemperaturen niet in de gaten, dus hij weet niet wat er aan de hand is en hij blijft er zo mee rijden. Het probleem wordt erger, de druk veroorzaakt het barsten van de EGR-koeler. Nu lekt de EGR-koeler koelvloeistof in het inlaatspruitstuk, die vervolgens in de cilinders terechtkomt. Nogmaals, de hoge verbrandingstemperaturen zorgen ervoor dat de koelvloeistof verdampt. Dit veroorzaakt onaanvaardbaar hoge cilinderdruk, de TTY-kopbouten rekken uit als gevolg van de extra druk en daar gaan je koppakkingen.

Oké, nu ken je het probleem. Hier is de remedie. Schaf een goede motorbewakingsoplossing aan, zoals de Edge Insight, zodat je je ECT en EOT kunt bewaken. Als die temperaturen meer dan 15* uit elkaar liggen bij normaal cruisen bij normale bedrijfstemperatuur, raakt je oliekoeler verstopt. Bouw hem nu opnieuw op om alle schade stroomafwaarts te voorkomen. Spoel die Ford Gold-koelvloeistofrotzooi uit je motor met een paar flessen Restore. Dit is speciaal gemaakt om die silicaatresten te verwijderen. Vul hem nu opnieuw bij met een silicaatvrije Cat EC-1-geclassificeerde ELC-koelvloeistof. Dit verwijdert de silicaten die de oliekoeler uit de vergelijking verstoppen. Als je in een gebied woont waar je geen smoginspecties hebt, verwijder dan het EGR-systeem. Als je het niet kunt verwijderen, vervang dan de EGR-koeler door de koeler die door Bulletproof Diesel is vervaardigd. Deze is aanzienlijk superieur aan de Ford oem EGR-koeler en zal niet bij je falen. Als je merkt dat je koppakkingen moet vervangen, vervang dan de TTY-kopbouten door ARP-taps en gebruik OEM Ford-koppakkingen, de zwarte onyx (Victor Reinz) koppakkingen hebben een hoog uitvalpercentage. Als je de EGR-koeler moet vervangen, vervang dan altijd de oliekoeler. Dat is de bron van het probleem.

Nu je de veelvoorkomende problemen hebt aangepakt die mensen bang maken, schaf je een SCT-tuner aan (ik vind de X3 leuk) en installeer je wat aangepaste tunes en rijd er de hel mee. Baby het NIET. De Powerstroke haat dit en zal rebelleren met turboproblemen.

Turboproblemen zijn ook veelvoorkomende reparatiepunten met de 6.0. Mensen klagen graag dat dit komt omdat de VGT-turbo's prut zijn. Dit is niet zo. De VGT-schoepen in de turbo moeten regelmatig worden bewogen. Dit betekent dat ze hun volledige bewegingsbereik moeten doorlopen. Dus trap regelmatig op het gaspedaal en laat hem een paar keer vol boost draaien. Dat voorkomt dat je VGT-schoepen helemaal vol roet komen te zitten en vastvriezen door het roet. Nogmaals, dat is wat er gebeurt als je hem baby't. Trap op het gaspedaal en je zult minder problemen hebben. Laat het uit en probeer het te melken voor kilometers zoals je zou doen met een benzineauto en je krijgt turboproblemen. Laat hem ook niet staan. Dat is ook de doodsteek voor de turbo. De unison-ring roest en opnieuw heb je turboproblemen. Dus nu je weet dat je je turbo regelmatig moet trainen om hem tevreden te houden, geef hem dan ook een goede afkoeling. Gewoon je parkeerplaats in zwiepen en hem afzetten, leidt tot het verkoken van de lagers en opnieuw grote turboproblemen. Het gebruik van een goede synthetische olie zal hier enorm helpen, omdat deze de hitte zo veel beter aankan en bestand is tegen verkoken. Maar laat je turbo altijd de tijd hebben om af te koelen. Dit is een van de redenen waarom je een pyrometer (EGT-meter) nodig hebt. Laat de EGT dalen tot 350* voordat je je truck uitzet. Dit duurt maar een paar minuten, vooral als je het de laatste paar minuten van je rit rustig aan doet. Als dit te veel gedoe voor je is, schaf dan een turbotimer aan die de uitschakeling automatisch vertraagt wanneer je de sleutel omdraait om de turbo te laten afkoelen.

Injectoren. Het HEUI-injectiesysteem van Ford vuurt de injectoren af met hogedruk-olie, tot 4.000 psi bij volgas. Onderhoud is hier cruciaal, dus je kunt je olieonderhoud niet laten verslappen zoals je dat wel kunt met een benzineauto. Het zal je injectoren doden. De injectoren staan er ook om bekend te lijden aan iets dat we stiction noemen. Dat is wanneer de olie-zijzuiger van de injector vastloopt of vast komt te zitten als hij koud is, totdat de truck opwarmt. Ik geloof dat dit wordt veroorzaakt door vernisopbouw die vaak voorkomt bij dino-oliën, vooral die met paraffine. Het gebruik van een goede synthetische olie zal dat oplossen omdat deze de motor daadwerkelijk reinigt terwijl hij smeert. Als je merkt dat je wat injector-stiction hebt, voeg dan een paar flessen Rev-X toe aan je olie. Het heeft 99,9% van de trucks schoongemaakt die ermee zijn gebruikt. 2 flessen kosten ongeveer $70. Een nieuwe injector kost ongeveer $250-$290. Wees analytisch over het schoon en vers houden van je olie en het regelmatig vervangen van je brandstoffilters. De andere dingen die injectoren doden, is een lage brandstofdruk. De brandstofdruk moet te allen tijde boven de 45 psi blijven en is doorgaans af fabriek ingesteld op ongeveer 52 psi. Welnu, de fabrieksveer van de brandstofdrukmeter is zwak en verliest na verloop van tijd zijn spanning en kan de juiste brandstofdruk niet handhaven. Er is een bijgewerkte revisieset die een betere, sterkere veer gebruikt. Het installeren van deze veer brengt je brandstofdruk op ongeveer 62 psi en lost dat op. Schaf een brandstofdrukmeter aan. Het is belangrijk.

Dus dat behandelt de veelvoorkomende klachten met de 6.0. Ze zijn op dit moment allemaal bekend, net als de oplossingen. Is het klote dat we de blunders van Ford moeten repareren? Ja, dat is het. Maar nogmaals, we weten hoe en als het eenmaal gedaan is, heb je een zeer betrouwbare, robuuste truck die de moeite waard is. Dus pak de problemen aan zoals je kunt en geniet van je truck. Het is een dynamisch voertuig. Ik hou van de mijne.
 
#2 ·
Bedankt voor het schrijven.:thumb:
 
Save
#3 ·
Uitstekend Mitch. Het loopt vast:thumb:
 
  • Like
Reactions: jsalty
Save
#4 ·
RE: Koelvloeistof

Ik kreeg dit antwoord van iemand die veel meer verstand van de materie heeft dan ik, toen ik hem vroeg naar het gebruik van silicaatvrije koelvloeistof in onze diesels. Hij rijdt trouwens ook een 6.0 PSD en is zeer bekend met deze en hun problemen.

Laat me deze misvatting ophelderen. Silicaten zijn een vereiste voor boilersystemen om corrosie te voorkomen, en in dit geval om de effecten van cavitatie te minimaliseren, die de cilinderwanden kan aantasten. Cavitatie kan optreden wanneer de brandstofdetonatie de cilinderwanden doet trillen. De krachten zijn veel hoger in compressieontsteking (diesel) motoren dan in vonkontsteking motoren. Cavitatie is de generatie en ineenstorting van dampbellen met een resulterende kracht die op de buitenkant van de cilinderwanden wordt uitgeoefend. Ze worden veroorzaakt door een plotselinge drukvermindering wanneer de cilinderwand weg beweegt van de koelvloeistof, waardoor tijdelijk de dampbel ontstaat. Schadelijke krachten worden meestal gegenereerd op gecorrodeerde plekken en maken ze erger. Dit is de dwingende reden om goed voor de koelvloeistof te zorgen. Beschouw het als een ultrasone generator. Ik heb hogedrukkleppen gezien die verkeerd zijn toegepast en volledig vernietigd zijn (zagen eruit alsof spechten eraan hadden gewerkt) in slechts een paar uur vloeistofcavitatie veroorzaakt door een te grote drukval en waardoor dampbellen konden ontstaan.
 
#5 ·
Vandaar de nieuwe technologie in de EC-1-koelvloeistoffen, Clay. Het maakt silicaten irrelevant
 
Save
#6 ·
Bedankt, zeer informatief om te onthouden. Ik ben in de war of ik voor 7.3 of 6.0 moet gaan, aangezien de laatste zoveel problemen heeft. Sterker nog, ik kwam een 6.0l tegen waarvan de man beweert dat hij door de vorige eigenaar kogelvrij is gemaakt en er zijn geen gegevens. Is er een manier om erachter te komen of er dergelijk kogelvrij werk is gedaan? Is de 6.0 ook beter in MPG in vergelijking met de 7.3 in dezelfde truckconfiguratie?
 
Save
#7 ·
Hier is de deal met de 6.0. Elke goede tuner (persoon die je deuntjes schrijft) gaat je geen tune geven die je truck gaat slopen. Er zijn overal trucks die de hele dag 400-420 rwhp draaien met 750-800 rwtq zonder problemen.

Ja, de 6.0 staat erom bekend dat hij koppakkingen blaast. Dit is waarom het gebeurt. De Ford Gold koelvloeistof bevat silicaten. De silicaten kunnen de hoge EGT's die worden gegenereerd door een goede belasting of relatief hoge boost niet aan wanneer ze door de EGR-koeler gaan. Ze vallen uiteen in een gelachtige drab en vallen uit de suspensie. Deze rotzooi komt vast te zitten in de kleine koelvloeistofkanalen van de oliekoeler. Als de koeler verstopt raakt, beperkt hij de koelvloeistofstroom naar de egr-koeler. Nu heeft de egr-koeler niet genoeg koelvloeistof om de warmte die door hoge EGT's wordt gegenereerd, af te voeren. De beperkte hoeveelheid koelvloeistof in de egr-koeler flash kookt, waardoor er een hoge druk in het koelsysteem ontstaat en de truck koelvloeistof uit de ontgassingsfles spuugt als gevolg van de druk. (het moet ergens heen)
Uw onwetende Powerstroke-eigenaar bewaakt zijn koelvloeistof- en olietemperaturen niet, dus hij weet niet wat er aan de hand is en hij blijft er zo mee rijden. Het probleem wordt erger, de druk veroorzaakt dat de egr-koeler scheurt. Nu lekt de egr-koeler koelvloeistof in het inlaatspruitstuk, die vervolgens in de cilinders terechtkomt. Nogmaals, de hoge verbrandingstemperaturen zorgen ervoor dat de koelvloeistof verdampt. Dit veroorzaakt onaanvaardbaar hoge cilinderdruk, de TTY-kopbouten rekken uit als gevolg van de extra druk en daar gaan je koppakkingen.

Oké, nu weet je het probleem. Hier is de remedie. Schaf een goede motorbewakingsoplossing aan, zoals de Edge Insight, zodat je je ECT en EOT kunt bewaken. Als die temperaturen meer dan 15* uit elkaar liggen bij normaal cruisen bij normale bedrijfstemperatuur, raakt je oliekoeler verstopt. Bouw hem nu opnieuw op om alle schade verderop te voorkomen. Spoel die Ford Gold koelvloeistofzooi uit je motor met een paar flessen Restore. Dit is speciaal gemaakt om die silicaatresten te verwijderen. Vul hem nu opnieuw met een silicaatvrije Cat EC-1-geclassificeerde ELC-koelvloeistof. Dit verwijdert de silicaten die de oliekoeler uit de vergelijking verstoppen. Als je in een gebied woont waar je geen smoginspecties hebt, verwijder dan het egr-systeem. Als je het niet kunt verwijderen, vervang dan de egr-koeler door de koeler die door Bulletproof Diesel wordt geproduceerd. Deze is superieur aan de Ford oem egr-koeler en zal niet bij je falen. Als je merkt dat je koppakkingen moet vervangen, vervang dan de TTY-kopbouten door ARP-tappen en gebruik OEM Ford-koppakkingen, de zwarte onyx (Victor Reinz) koppakkingen hebben een hoog uitvalpercentage. Als je de egr-koeler moet vervangen, vervang dan altijd de oliekoeler. Dat is de bron van het probleem.

Nu je de veelvoorkomende problemen hebt aangepakt die mensen doodsbang maken, schaf je een SCT-tuner aan (ik vind de X3 leuk) en installeer je wat aangepaste tunes en rijd er de hel mee. BABY het NIET. De Powerstroke haat dit en zal rebelleren met turboproblemen.

Turboproblemen zijn ook veelvoorkomende reparatiepunten met de 6.0. Mensen klagen graag dat dit komt omdat de VGT-turbo's rommel zijn. Dit is niet zo. De VGT-schoepen in de turbo moeten regelmatig worden bewogen. Dit betekent dat ze hun volledige bewegingsbereik moeten doorlopen. Dus trap er regelmatig op en laat hem een paar keer vol boost draaien. Dat voorkomt dat je VGT-schoepen helemaal zwart worden en vastvriezen door de roet. Nogmaals, dat is wat er gebeurt als je hem spaart. Trap erop en je zult minder problemen hebben. Laat het eruit en probeer het te melken voor kilometers zoals je zou doen met een benzineauto en je krijgt turboproblemen. Laat hem ook niet staan. Dat is ook de doodsteek voor de turbo. De unison-ring roest en opnieuw heb je turboproblemen. Dus nu je weet dat je je turbo een regelmatige training moet geven om hem tevreden te houden, geef hem dan ook een goede afkoeling. Gewoon in je parkeerplaats rijden en hem uitzetten, leidt tot het coken van de lagers en opnieuw grote turboproblemen. Het gebruik van een goede synthetische olie zal hier enorm helpen, omdat deze de hitte zo veel beter aankan en bestand is tegen coken. Maar laat je turbo altijd afkoelen. Dit is een van de redenen waarom je een pyrometer (EGT-meter) nodig hebt. Laat de EGT dalen tot 350* voordat je je truck uitzet. Dit duurt maar een paar minuten, vooral als je het de laatste paar minuten van je rit rustig aan doet. Als dit te veel gedoe voor je is, schaf dan een turbotimer aan die het uitschakelen automatisch vertraagt wanneer je de sleutel omdraait om de turbo te laten afkoelen.

Injectoren. Het HEUI-injectiesysteem van Ford vuurt de injectoren af met hogedrukolie, tot wel 4.000 psi bij volgas. Onderhoud is hier cruciaal, dus je kunt je olieonderhoud niet laten verslappen zoals je dat wel kunt bij een benzineauto. Het zal je injectoren doden. De injectoren staan er ook om bekend te lijden aan iets dat we stiction noemen. Dat is wanneer de oliezuiger van de injector vastloopt of vast komt te zitten als hij koud is, totdat de truck warm wordt. Ik geloof dat dit wordt veroorzaakt door vernisvorming die vaak voorkomt bij dino-oliën, vooral die met paraffine. Het gebruik van een goede synthetische olie zal dat oplossen, omdat deze de motor daadwerkelijk reinigt terwijl hij smeert. Als je merkt dat je wat injector-stiction hebt, voeg dan een paar flessen Rev-X toe aan je olie. Het heeft 99,9% van de trucks schoongemaakt die ermee zijn gebruikt. 2 flessen kosten ongeveer $70. Een nieuwe injector kost ongeveer $250-$290. Wees analytisch over het schoon en fris houden van je olie en het regelmatig vervangen van je brandstoffilters. Het andere dat injectoren doodt, is een lage brandstofdruk. De brandstofdruk moet te allen tijde boven de 45 psi blijven en is meestal af fabriek ingesteld op ongeveer 52 psi. Welnu, de veer van de brandstofdruksensor van de fabriek is zwak en verliest na verloop van tijd zijn spanning en kan de adequate brandstofdruk niet handhaven. Er is een bijgewerkte revisieset die een betere, sterkere veer gebruikt. Het installeren van deze veer brengt je brandstofdruk op ongeveer 62 psi en lost dat op. Schaf een brandstofdrukmeter aan. Het is belangrijk.

Dus dat behandelt de veelvoorkomende klachten met de 6.0. Ze zijn op dit moment allemaal bekend, net als de oplossingen. Is het waardeloos dat we de blunders van Ford moeten repareren? Ja, dat is het. Maar nogmaals, we weten hoe en als het eenmaal gedaan is, heb je een zeer betrouwbare, robuuste truck die de moeite waard is. Dus pak de problemen aan zoals je kunt en geniet van je truck. Het is een dynamisch voertuig. Ik ben dol op de mijne.
Wow, je bent een echte kunstenaar. Ik groet je. Ik koop deze zeker niet van de Facebook-marktplaats 😂
 
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.