Ford Powerstroke Diesel Forum banner

Herroeping 22E04: MIL-motorstoringslampje. Code - P0420 “Efficiëntie katalysatorsysteem beneden drempelwaarde (Bank 1).”

25K views 58 replies 7 participants last post by  SSSS  
#1 · (Edited)
Mijn 2020 F350 Diesel is nu vier keer in de werkplaats geweest voor deze P20EE-code / MIL-verlichting. De laatste keer was 30 dagen omdat ze de DPF en gerelateerde onderdelen hebben vervangen. Hij staat nu weer in de werkplaats voor dezelfde code.

Ik heb een F350 stuk rommel 6.7 Turbo Diesel - die nu in totaal 110 dagen in de werkplaats is geweest.

Er zijn vier formele terugroepacties geweest. Twee vereisten volledige transmissie revisies. 80 dagen in de werkplaats.

De laatste terugroepactie was om de PCM opnieuw te programmeren: Emissieterugroepactie 22E04 om een probleem op te lossen dat ervoor kan zorgen dat het MIL-lampje gaat branden en/of het SCR-systeem / Nox-sensor beschadigt). (Terugroepactie 22E04: MIL-controlelampje. Code - P0420 “Efficiëntie katalysatorsysteem onder drempelwaarde (Bank 1).”)
Nou - toen begonnen de echte problemen.

Kort daarna (binnen 500 mijl) van de 22E04 terugroepactie, ging het MIL-lampje branden. (Dit was wat de terugroepactie zou moeten voorkomen/oplossen, niet veroorzaken!)

Dan:
Dealer voerde TSB 21-2248 uit. Teruggeleverd aan de klant met MIL-lampje uit. MIL-lampje ging na 16 mijl weer aan.

Dan:
Dealer verving een aantal emissiecomponenten, waaronder de hele DPF. Teruggeleverd aan de klant met MIL-lampje uit. MIL-lampje ging na ~ 700 mijl weer aan.

Mijn truck staat nu weer bij de dealer zonder bekende reparatiedatum.

Bijna tot het punt van een civiele rechtszaak.

Mijn vraag is: heeft iemand anders deze problemen gehad met het emissiesysteem?

• 49.000 mijl
  • Gebruik alleen diesel van het merk: Exon of Shell.
  • Blue-Def - Platinum gebruikt
  • Luchtfilter en brandstoffilter vervangen door de dealer.

#3 ·
@SSSS Haha succes

Houd ons op de hoogte van uw rechtszaak
Nog niet helemaal in de rechtszaakfase. Vandaag met het hoofdkantoor gesproken en ze bekijken de opties.

De beste optie is dat ze dit eindelijk uitzoeken en ik mijn <niet zo> gelukkige weg ga.

Het ergste scenario is een rechtszaak - als er geen andere keuze is. Ik wil niet in een rechtszaak met een gigant als Ford terechtkomen, maar het heeft voor anderen gewerkt en ik heb weinig andere keus. (Afgezien van een complete emissie-verwijdering - waar ik snel warm voor loop).

Het doel van deze vraag is om te zien of iemand anders dit chronische, terugkerende probleem heeft gehad en hoe/of het uiteindelijk is opgelost. Ik zou dit veel liever willen weten en het laten repareren dan mijn andere opties te moeten gebruiken.

#14 ·
Laten we duidelijk zijn dat dit niet dezelfde situatie is.
Mijn punt bij het delen van die video is dat het voor een toptechnicus ERG gemakkelijk is om problemen te hebben.
De man in die video is een van de besten, maar hij heeft een simpele stap in de pinpoint-test gemist, namelijk het controleren van de inlaat op restrictie. Ik weet niet zeker of je de dieseltechnicus moet instrueren, maar je moet weten dat jouw situatie de besten overkomt.

#17 ·
Ja. Ik ben niet ondankbaar.

De echte reden is om te zien of iemand anders hetzelfde probleem heeft gehad en hoe/of het is opgelost.
Scherz beiseite, Heavy heeft gelijk, technici maken fouten, vooral als ze gehaast zijn. Deze 6.7's vereisen soms dat je buiten de kaders denkt, of in dit geval de pinpoint-tests. Ik heb ontdekt dat bijna al mijn bedrijfswagens met deze problemen verstopte inlaatspruitstukken of EGR-koelers hadden (vooral vóór 2017). Brengt u het bij elke keer naar dezelfde dealer? Misschien wilt u een tweede mening vragen of de citroenwetgeving bekijken.

This post has been deleted
#20 · (Edited)
Dus - net terug van de dealer. Ze hebben de DEF-injector vervangen. Voor een P0420-code.

Ze hebben natuurlijk de DTC gereset, dus de CEL staat nu uit. Afwachten of hij na x mijlen weer aangaat.

Raadsel me dit: heeft de P0420-code niet te maken met de katalysator? Waarom zou het vervangen van een DEF-injector dit oplossen? (Ik weet wat DEF doet. Alleen niet waar de voor- en nametingen worden gedaan).

Iemand een goede afbeelding van het 2020 F350 6.7l diesel uitlaat-/emissiesysteem, of weet iemand waar ik die kan vinden? Specifiek de locaties/volgorde van de EGR/sensoren, DOC/Kat, NOx-sensoren, het DEF-systeem / DEF-injector, etc.....

Ja - ik weet het - ga onder mijn truck kijken :) Dat zal ik doen - maar er is vast wel een diagram/handleiding ergens zodat ik kan valideren wat ik zie.

This post has been deleted
#22 ·
Hier is een uitstekende video. Dit is uiteraard geen 6.7l PowerStroke, maar ik geloof dat het dezelfde componenten en flow vertegenwoordigt.

DOC-DPF-DEF Inject-SCR

Dus - mijn vraag is nu - op de 6.7l PowerStroke - waar bevinden zich de twee sensoren die de inefficiëntie bepalen wanneer een P0420-code wordt gegenereerd (Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1))? Bevinden de twee sensoren zich voor en na de DOC, of bevindt de eerste sensor zich voor de DOC en de tweede sensor na een van de andere downstream componenten?

#24 ·
Uw uitlaatdiagram.
Ik heb dat diagram gezien, maar wist niet zeker of het klopte. Het is anders dan in de video. Ik ging er min of meer van uit dat er een logica zat in de volgorde waarin verschillende emissiebehandelingen werden toegepast, en dus ALLE dieselsystemen dezelfde volgorde volgden.

OK - dus als dat diagram correct is - waar bevinden zich de twee sensoren die de P0420-code (Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)) genereren?

(Bedankt)

#28 · (Edited)
Nee, de injector heeft niets te maken met de berekening, aangezien deze zich na de DOC bevindt. Hij haalt gegevens van de inlaatluchttemperatuur, de luchtmassastroom, uitlaatgastemperatuur 11 en 12 en bepaalt dan of dat getal binnen de specificaties valt om "efficiënt" te zijn, simpel gezegd.
Bedankt! Dit is wat ik helaas al vermoedde. Ik denk dat de dealer alleen de DTC-code heeft gereset, en het lijkt erop dat deze bij de volgende regeneratie weer zal verschijnen.

Trouwens: waar haal je deze documenten vandaan?

#33 ·
OK - Op basis van wat ik in dit forum heb geleerd en aan de dealer heb gepresenteerd, heeft de dealer in wezen toegegeven dat de nieuwe DEF-injector (zelfs als deze nodig was) de P0420 DTC niet had kunnen verhelpen, en alles wat ze deden om P0420 aan te pakken, was de DTC/CEL resetten. De volgende DPF-regeneratie zal opnieuw kalibreren en de P0420 DTC-code kan terugkeren. Als er lang genoeg wordt gereden, kan het voertuig ergens langs de weg in de noodloopmodus gaan.

Ik vroeg de dealer om een regeneratie te forceren - maar dat kunnen ze niet omdat het niet in de Ford-stroomschema staat. Wat eigenlijk betekent dat ze er niet voor betaald worden als ze dit doen.

Ik kan zelf een regeneratie forceren, maar op dit moment raak ik NIETS aan wat Ford de kans zou kunnen geven om terug te komen en te zeggen dat de klant zelf met het voertuig heeft zitten knoeien.

Ik heb erop aangedrongen dat ze contact opnemen met Ford TAC voor advies over wat te doen.

Wordt vervolgd.....

#34 ·
OK - Op basis van wat ik in dit forum heb geleerd en aan de dealer heb gepresenteerd, heeft de dealer in wezen toegegeven dat de nieuwe DEF-injector (zelfs als deze nodig was) de P0420 DTC niet had kunnen oplossen, en alles wat ze deden om P0420 aan te pakken, was het resetten van de DTC/CEL. De volgende DPF-regeneratie zal opnieuw kalibreren en de P0420 DTC-code kan terugkeren. Lang genoeg gereden - het voertuig kan ergens langs de weg in de noodloopmodus gaan.

Ik vroeg de dealer om een regeneratie te forceren - maar dat kunnen ze niet omdat het niet in het Ford-stroomschema staat. Wat echt betekent dat ze er niet voor betaald krijgen als ze dit doen.

Ik kan zelf een regeneratie forceren, maar op dit moment raak ik NIETS aan wat Ford de kans zou kunnen geven om terug te komen en te zeggen dat de klant zelf met het voertuig heeft zitten rommelen.

Ik heb erop aangedrongen dat ze contact opnemen met Ford TAC voor advies over wat ze hierna moeten doen.

Wordt vervolgd.....
Hou je me voor de gek....

#40 ·
Dat is eerlijk.

Mijn bescheiden mening is dat alle fabrikanten worstelen met de emissievoorschriften en dat er als zodanig maar heel weinig technici zijn die in staat zijn complexe problemen op te lossen, omdat ze beperkt worden door het proces.

In die zin zou ik een dieselvrachtwagen die niet onder garantie valt, nooit naar een dealer brengen.

#41 · (Edited)
De saga gaat verder.

Zoals verwacht deed de dealer niets anders om P0420 aan te pakken dan de DTC/CEL resetten. De volgende DPF-regeneratie (na 700 mijl) veroorzaakte dat exact dezelfde P0420 DTC-code terugkeerde.

Die dealer had duidelijk geen idee waar hij mee bezig was, dus bracht ik het voertuig naar een andere dealer.

De nieuwe dealer zegt dat de MAF is verontreinigd met olie van een K&N luchtfilter en zal de truck niet verder bekijken voor het CEL-probleem.

Nu... Ik had het K&N-filter twee maanden geleden geïnstalleerd - NADAT de CEL weer aanging - om te controleren of het een oud luchtfilter was. De CEL stond al AAN toen ik het filter verving. (Het installeren van de K&N deed niets voor het CEL-lampje; het bleef branden). Er zijn geen MAF-gerelateerde DTC's van ForScan. Desondanks wil Ford de truck niet bekijken en wil $600 voor een nieuwe MAF.

Dus, mijn plan is nu om terug te schakelen naar een nieuw Motorcraft luchtfilter. Reinig de MAF. Kijk of de CEL verdwijnt.

Zo niet, dan vervang ik de MAF zelf door een nieuwe Motorcraft MAF. Kijk of de CEL verdwijnt.

Zo niet, breng de truck dan terug naar weer een andere dealer voor verdere P0420 diagnose/reparatie.

Trouwens: Ik heb contact opgenomen met K&N. Ze beweren een afdeling voor dealerrelaties te hebben die deze claims van dealers/fabrikanten afhandelt, zodat de klant niet in het midden hoeft te zitten van een "zij-zeiden"-spel tussen de dealer en K&N. Tot nu toe - complete stilte van K&N.

Wordt K&N echt betrokken?

Wat is de consensus over K&N-filters: problemen met MAF's, of een broodje aap?

#42 ·
Wat is de consensus over K&N-filters: problemen met MAF's, of een broodje-aapverhaal?
Dat was een vreselijke toevoeging, en nu heeft de dealer een "uitweg"

Ongeacht wie anders reageert, is een geolied filter nooit een goed idee en moet je teruggaan naar de fabrieksspecificatie.

Ik sta achter mijn advies om hem in te ruilen of een dealer/servicecenter te blijven zoeken die op de hoogte is van de situatie en bereid is de standaard "oplossingen" achterwege te laten.

#44 ·
Ik heb K&N-filters gebruikt als upgrades op ongeveer 8 voertuigen: nog nooit een probleem gehad of zelfs maar van een probleem gehoord - tot nu toe. Zelfs de auto-onderdelenwinkel raadde het K&N-filter aan, dus wat moet de gemiddelde consument doen?

Ik weet nog niet eens zeker of het een echt probleem is. De dealer heeft niets gedemonteerd: ze zeiden dat ze alleen de koude luchtinlaat hadden opgezocht. Dus ik zal mijn oordeel opschorten totdat ik het zelf eraf haal en bekijk. Ik heb het vertrouwen in de meeste dieseltechnici van de dealer verloren om een probleem goed te diagnosticeren (gezien de beperkingen die hen worden opgelegd).

Het lijkt nog niet de juiste oplossing om het in te ruilen en een verlies van $ 30.000 te nemen. Dit valt nog onder de garantie en zodra ik het luchtfilter en de MAF verwissel, ben ik weer terug naar de originele staat en kan ik Ford het P0420-werk laten hervatten. (Ervan uitgaande dat de CEL niet verdwijnt). Alles is op dit moment mogelijk.

Ik leer veel.

#45 ·
Ik heb K&N-filters gebruikt als upgrades op ongeveer 8 voertuigen: nog nooit een probleem gehad of zelfs maar van een probleem gehoord - tot nu toe. Zelfs de auto-onderdelenwinkel raadde het K&N-filter aan, dus wat moet de gemiddelde consument doen?
K&N als een "upgrade" is een marketinghype die zo oud is als het plaatsen van "levenslange garantie" op de remblokdoos.
Ik draai de vraag om en vraag waarom de gemiddelde consument het gevoel heeft dat hij een "performance"-filter nodig heeft?

Hint: Het antwoord staat in de eerste regel.

#46 ·
Ja, ik snap het helemaal.

De verhouding van mensen die beweren geweldige ervaringen te hebben met K&N tot degenen die dat niet hebben, is waarschijnlijk 100:1, dus ja, ik ben "verkocht".

In mijn geval probeerde ik gewoon het "beste" filter te krijgen (wederom "verkocht" aan) uit wanhoop om alles te proberen wat met het emissieprobleem te maken had. Een nieuw luchtfilter lijkt iets redelijks om te proberen. Wie had verwacht dat een luchtfilter iets anders zou doen dan lucht filteren...

#48 ·
OK - De saga gaat verder.

Ik heb het filter vervangen en de MAF schoongemaakt. Het controlelampje ging NIET uit.

Ik bracht de truck terug naar de dealer. Een "senior tech" besteedde 3 uur aan het herprogrammeren van dingen: in principe alles wat hij kon herprogrammeren. Hij reset de check-engine-light. 800 mijl later was het lampje niet aangegaan

TOT...

Vandaag kreeg ik de gevreesde melding "DEF-fout: snelheid 50 MPH in 48 mijl".

Teruggebracht naar de dealer: ze zeggen dat de downstream Nox-sensor defect is en vervangen moet worden - EN - het wordt niet beschouwd als onderdeel van het emissiesysteem en valt niet onder de emissiegarantie.

Vraag 1: Zijn Nox-sensoren geen onderdeel van het emissiesysteem (welk ander doel hebben ze) en vallen ze niet onder de 80k garantie van de fabrikant?

#51 ·
Dat hebben ze gedaan. En de SCR-injector. En de EGT.

Dat is een goed punt - ALS de downstream Nox-sensor "deel" uitmaakt van het DPF? Is dat zo? Hadden ze het DPF kunnen vervangen zonder de Nox-sensor te vervangen?
De nox-sensor is niet inbegrepen bij een nieuwe dpf. Maar het is belachelijk om te zeggen dat het geen deel uitmaakt van het emissiesysteem. Wat zeg je ervan? @FordDoctor

#53 ·
Hier is de lijst met de gedekte emissieonderdelen voor modeljaar 2020: Pagina 25.

Ik zie geen NOx-sensoren specifiek vermeld - maar het zou onder een van de meer algemene beschrijvingen kunnen staan (?)

Hier is wat wordt gedekt door de federale "Design and Defect" 8/80k wet:
  • Katalysatoren
  • Motorregelunits (ECU)
  • On-board diagnosemodule (OBD)
Dit zijn de enige onderdelen die worden vermeld in de Clean Air Act. Het lijkt erop dat de EPA (begin er niet over) de complexiteit van de emissiecomponenten op voertuigen niet heeft bijgehouden.

De NOx-sensor is uiteraard een emissiecomponent (een onderdeel van $400, $900 geïnstalleerd). (Ik weet dat het slechts een stekker en elektrische connector is en 15 minuten duurt om te vervangen). Het is echter een onderdeel dat (kunstmatig) de werking van het voertuig verhindert als het defect raakt, en zou door iedereen met een halve hersenpan als een emissiecomponent moeten worden beschouwd.

Nu - rant voorbij - je vraagt je misschien af - hoe verhoudt dit zich tot mijn oorspronkelijke probleem:
1. Weer een emissieprobleem op een nieuwe, zacht gereden Ford diesel.
2. Het begin van deze emissieproblemen begon (zie het begin van de thread) met Emissietilactie 22E04 om een probleem op te lossen dat ertoe zou kunnen leiden dat het MIL-lampje gaat branden en/of het SCR-systeem / de NOx-sensor beschadigt). (Terugroepactie 22E04: MIL-motorstoringslampje. Code - P0420 "Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1).").

Dus nu begin ik het proces om met Ford te argumenteren dat:
1. Een NOx-sensor onderdeel is van het emissiesysteem en gedekt is
2. Anders heeft de oorspronkelijke bug in de PCM-software (die 22E04 zou moeten oplossen) waarschijnlijk de voortijdige uitval van de NOx-sensor veroorzaakt.

Het is alsof ik een nieuwe hobby/carrière heb verworven toen ik een Ford diesel kocht - terwijl ik alleen maar een 1-tonner wilde om mijn camper te vervoeren tijdens mijn pensioenreizen.....