Ford Powerstroke Diesel Forum banner

Beste luchtfilter?

1 reading
55K views 28 replies 18 participants last post by  Peterbilt66  
#1 ·
Heb me verdiept in luchtfilters voor de 7.3, aangezien de mijne vervangen moet worden, maar ik lijk veel tegenstrijdige informatie te krijgen. Welke luchtfilters zweren jullie bij en waarom?

#2 ·
Ik heb de Riff Raff 6637 filterkit met het 6637 filter al drie jaar geĂŻnstalleerd en ben onlangs overgestapt op de Donaldson Blue, ook van Riff Raff. Het is een verbeterde versie van het basis 6637-filter dat beter bestand is tegen water en een betere doorstroming heeft. Mijn oude 6637 was na drie jaar nog in goede staat en ik had er gemakkelijk nog een jaar mee kunnen doen voordat ik hem had moeten vervangen, en ik woon en rijd de hele tijd over stoffige grindwegen.

• Like
Reactions: abeys02powerstroke
#4 ·
Ik heb de riff raff 6637 filterkit met de 6637 filter al drie jaar geĂŻnstalleerd en ben onlangs overgestapt op de Donaldson blue, ook van riff raffraff. Het is een verbeterde versie van de basis 6637-stijl filter die waterbestendiger is en beter stroomt. Mijn oude 6637 was na drie jaar nog in goede staat en ik had er gemakkelijk nog een jaar mee kunnen doen voordat ik hem had moeten vervangen, en ik woon en rijd de hele tijd over stoffige grindwegen.
Merkt u verschillen met de nieuwere 6637-filter ten opzichte van de oude?

#5 ·
Ik heb de 6637 ongeveer 3 jaar gebruikt en er niets slechts over te zeggen. Ik ben net overgestapt op de S&B voor een schoner uiterlijk (IMO). Ik denk ook dat het wat stiller is.

• Like
Reactions: Corey@CNCFAB
#7 ·
Mooi. Ik zal de mijne ooit door die versie moeten vervangen.

#11 ·
De AIS stroomt niet zo goed als de 6637. Het is in feite wat er standaard op de vrachtwagen had moeten zitten.

#13 ·
De AIS stroomt niet zo goed als de 6637. Het is in feite wat er standaard op de truck had moeten zitten.
Ten eerste denk ik niet dat dat waar is. En zelfs als dat in zekere zin wel zo is, is het niet zo dat iemand van ons echt 100% van de capaciteit van een filter nodig heeft (we hebben geen full-race motoren). Zonder twijfel is het de Biggest-Bang-4-the-Buck. Het ziet er gewoon zo Mickey Mouse uit voor mij, alsof een tiener dit aan je motor heeft gedaan :) (Ik weet dat dat een beetje dom is, wie zou er echt om moeten geven hoe het er onder de motorkap uitziet, maar je moet toegeven dat de AIS er het mooiste uitziet)

#12 ·
Het 6637-filter is een geweldig filter en redelijk goedkoop. Ik koos echter voor de AIS omdat:

-Het ziet er in mijn ogen beter uit
-Het filtert beter (stroomt misschien niet meer, maar ik heb geen prestaties nodig)
-Mijn AIS slaagt voor de smogtest omdat het een optie van Ford is
-6637 lijkt twee keer zo snel vuil te worden. Heeft waarschijnlijk geen invloed op de prestaties, maar ik hou ook van het visuele aspect.

#14 · (Edited)
De AIS-kanalen leiden koelere lucht van voor de grille aan. De 6637 neemt warme lucht onder de motorkap op. Ongeacht of de stroming beter is of niet, is koelere lucht belangrijker voor de algehele prestaties dan ultieme stromingsgetallen. Ik koos voor AIS omdat ik vind dat het de beste compromis is van verschillende overwegingen: filtratie, verpakking, koude luchtinlaat, kosten, beschikbaarheid van vervangende media en uiterlijk. (Ik ben het met Ralph eens over het "uiterlijk" van 6637-installaties: Ze zien eruit alsof een kind het op zijn Honda heeft gedaan).

#18 ·
#19 ·
De AIS kan prima zijn als je alleen de basis chip-, inlaat- en uitlaatmodificaties doet, maar als je later van plan bent om injector- en turbo-upgrades te doen, dan heb je meer flow nodig dan de AIS biedt. De 6637 overtrof de AIS in alle tests die ik heb gezien. De belangrijkste klachten over de 6637 zijn lawaai en ze zien er niet zo goed uit onder de motorkap. Ik hou van het geluid van de turbo spool en ik kan niet zien dat ik $300 betaal voor iets dat minder flow heeft omdat het er beter uitziet. Voor de prijs van een AIS zou je genoeg 6637 filters kunnen hebben om 15-20 jaar mee te gaan, om nog maar te zwijgen van het feit dat een vervangend AIS filter $75 kost versus $35-40 voor een 6637. Als je geen open filter wilt, dan denk ik dat je geld veel beter besteed zou zijn aan een S&B inlaat dan aan een AIS. De S&B filters zijn herbruikbaar en hebben een betere flow dan de AIS.

#20 ·
Ik heb zojuist een Donaldson B085011 filter besteld om mijn bestaande K&N te vervangen. Ik wilde het oude, geoliede filter vervangen en heb hier veel goede recensies over gelezen. Meer volgt.

#21 ·
Persoonlijk maak ik me geen zorgen over hoe het er onder de motorkap uitziet, zolang het maar functioneert. Zoals je kunt zien, is de mijne niet de mooiste. Ik heb mijn standaard luchtfilter ongeveer elke 5000 mijl vervangen, en dat was nodig. Ik kan ongeveer 15000 mijl rijden met de K&N voordat ik hem schoonmaak. Dus ik heb het gevoel dat ik geld bespaar op de kosten van het filter. En als ik hem eruit haal, kan hij echt langer mee. Er komt nog steeds veel licht door en ik heb niets gemerkt, vuil aan de binnenkant van het filter. Die op de foto in mijn andere bericht is een nieuwe die ik net heb geplaatst. Ik heb de andere die ik ga schoonmaken en terugplaatsen als ik de andere moet schoonmaken. Ik heb hem nog niet schoongemaakt, dus ik zal proberen wat foto's te plaatsen van hoe hij eruit ziet. Nu weet ik niets over een toename van het vermogen. Ik hoorde de lucht merkbaar worden aangezogen. Ik race niet met mijn truck en ik rijd er niet hard mee, ik werk er gewoon mee. De truck zal lopen als ik hem terugschakel, maar dat is niet mijn ding. Het brandstofverbruik ligt rond de 16 tot 18 als ik geen aanhanger trek. Ongeveer 12 tot 14 bij het trekken van een aanhanger.

#23 · (Edited)
Ik heb een AFE Diesel Elite Momentum HD Pro DRY S Cold Air Intake System PT# 51-73002-E op mijn E-99 geplaatst. Het is een echt koudeluchtsysteem en wordt volgens de fabriek beoordeeld op 1000 cfm. De turbo boost buis paste niet, denk dat het komt omdat de turbo inlaat lager zit?

Op de mijne ongeveer 16 maanden geleden en ben er dol op. Ik vind het erg fijn dat ik de standaardfilter niet elke 1500 mijl of zo hoef te vervangen, we wonen in een erg stoffige omgeving. Het is een stuk luider dan de standaard inlaat.

#25 ·
Ik heb een AFE Diesel Elite Momentum HD Pro DRY S Cold Air Intake System PT# 51-73002-E op mijn E-99 geplaatst.
De eerste eigenaar (ik ben de tweede, en een goede vriend van de eerste) had een AFE met de open bovenkant op mijn 99. Hij had wat ik denk een K&N element met een buitenste gele materiaal hoes. Hij woonde en reed in de winters in de Rocky Mountains van Colorado. Veel sneeuw-vuil mist in de lucht. Hij reed de Vail Pass op (12.000 hoogte) en trok de airstream en de truck wilde gewoon niet gaan. Hij moest stoppen en belde me gefrustreerd in SoCal. (Ik ben een dieselmonteur die aan boten werkt. Ik heb bijna 40 jaar aan de boten van de PO gewerkt). Ik was niet veel hulp omdat ik geen idee had van Powerstrokes (nog steeds niet veel, maar ik heb hier veel dingen geleerd die je NIET moet doen), maar we gingen de basis na en hij trok het luchtfilterelement eruit, en onder de gele hoes was het geplooide element volledig gevuld met materiaal dat eruitzag en zich gedroeg als gedroogd beton. Geen flow. De truck reed beter dan hij al jaren had gedaan nadat hij dat had gevonden.Conclusie: Controleer dat element onder de hoes van tijd tot tijd. Zelfs als de hoes er prima uitziet.

#26 ·
Nadat ik net was overgestapt op 160/30, besloot ik ook de luchtinlaat te upgraden. De truck had de KN-conus toen ik hem kocht en deed het goed, maar hij begon er versleten uit te zien na het wassen. Er was absoluut geen probleem met de slijtage van het inlaatwiel. Ik was aan het kijken naar de AIS omdat het een mooie, schone pasvorm is. Uiteindelijk kreeg ik de Riff Raff "Blue 6637" omdat het materiaal waar het van gemaakt is echt goed is en de flowdata erg goed was. En dat was bijna $200 goedkoper. Nadat de injectoren erin zaten, reed ik een dag of twee met de KN ter vergelijking en installeerde toen de RR Blue.

Het geluid was vrijwel hetzelfde, hoewel het minder "luchtzuigend" geluid had bij vol gas of op een steile helling. De turbo lijkt iets eerder op te spoelen en er was een duidelijke afname van rook. Het enige nadeel dat ik heb, is de grootte, HET IS ENORM. Ik zou zeggen dat als je geld wilt besparen, je de RR Blue-route moet nemen, wat een eigen Donaldson-filter is, of als dat geen probleem is en je een meer verfijnde look wilt met een stillere optie, ga dan voor de S&B of AIS. Vanuit de open KN-conus was het inlaatgeluid geen groot probleem, maar als je het niet wilt, zou ik de AIS zeker aanbevelen, omdat deze ook het filter heeft dat door Donaldson is gemaakt. Ik ben van plan om er ook een nieuwe batterij/inlaatbox voor te maken.

Slechts mijn $.02

• Like
Reactions: Mankussm
#27 ·
Ik heb de standaard inlaat ongeveer 10 jaar gebruikt met een Green filter. Geweldig filter. Deze winter, in de extreme kou, scheurde mijn bovenste behuizing toen de motorkap dichtklapte op mijn startkabels toen ik iemand starthulp gaf. Dus ik heb net een nieuwe s&b inlaat besteld, voornamelijk omdat ik de afgedekte inlaten beter vind - minder kans dat er sneeuw in het filter komt. Ik koos voor de s&b omdat ik die op mijn 6.7 heb en er blij mee ben

#29 ·
Ik heb zowel de 6637 als S&B gebruikt, S&B is een mooie kit, schoon en alles zit erin. Maar als je ooit bij je stuurbekrachtiging moet komen, is dat een strijd. 6637 is hoewel niet ingesloten zeker goedkoper en blootgesteld, maar werkt al jaren geweldig voor mij zonder problemen. Alles draait om persoonlijke voorkeur.